Co tu ten Komenský vlastně dělal? (Lenka Šimarová)
Přerov – město Komenského, Komenský a
Přerov, Přerov - dědic Komenského. Atd., atd. Kolikrát jsme podobné výroky a
spojení už slyšeli? Už se z toho stala určitá šifra či dokonce klišé. Ale
jak jsme na tom doopravdy se znalostmi o Janu Amosu a Přerově? Co tu vlastně
dělal a pohledával? Blesková anketa mezi středoškoláky mi dala přinejmenším
zajímavé poznatky: Komenský tu někde učil, založil tu muzeum, založil tu první
školu, chodil tu na pivo, dělal ředitele muzea, založil naši školu….Ehm, ehm.
Ale ruku na srdce. Co
vlastně i my víme o jeho vztahu k Přerovu? Opakování je matkou moudrosti a
tak nebude na škodu si některá ta známá neznámá fakta připomenout. O J.A.K. se
nelze bavit bez znalosti souvislostí s působením Jednoty bratrské
v našem městě. Členové této církvičky se zde usazovali od konce
15.století. Přerov byl považován za město opoziční ke katolické Olomouci. Když
byl do Čech vyslán jako inkvizitor jeden z nejznámějších – Jindřich
Institoris /spoluautor nezbytné příručky inkvizitorů Kladivo na čarodějnice/,
vedl disputace i se správcem přerovského sboru Tůmou Přeloučským. Poté
prohlásil, že v poměrech v Přerově vidí velké nebezpečí, protože tu i
ševci čtou díla Petra Chelčického. Přerov byl sídlem hereze. Členové Jednoty tu
měli vcelku dobré podmínky pro usazování, můžeme se dočíst i o privilegiích,
která je osvobozují od městských úřadů, vojenské povinnosti apod., tedy věcí,
které byly tehdy v rozporu s jejich vírou. Na konci 16.st. museli
dosavadní majitelé Pernštejnové město prodat, ale obyvatelé dostali možnost
vybrat si novou vrchnost. Není divu, že si zvolili Fridricha ze Žerotína –
předáka moravských bratrských pánů.
Do těchto poměrů, kdy je Přerov považován
za významné bratrské město a funguje zde i bratrská škola, sem přichází v roce
1608 Jan Amos. Studium mu zde zařídil Jan Lanecký, správce místní školy a rodák
ze Strážnice. Právě tam pobýval osiřelý Komenský u své tety. Jak sám napsal,
teprve v 16 letech, tedy v Přerově, okusil základů latiny, mnohem
později než jeho vrstevníci. A vida, je zářným příkladem rčení, že nikdy není
pozdě. Ze studentů bratrské školy se po nějakém čase stávali učedlníci, kteří
měli být příkladem ostatním, měli být vážnější, pobožnější, pomáhali při
bohoslužbách a připravovat se na službu Bohu a církvi. Při té příležitosti
dostávali biblická jména. Jan začíná používat jméno Amos. Po studiích
v Herbornu a Heidelbergu se roku 1614 vrací do Přerova, stává se učitelem.
Už tady píše některá svá díla, pracuje na mapě Moravy. Roku 1616 je vysvěcen na
kněze, působí nejdříve coby pomocník
biskupa Laneckého. Pak je pověřen správou fulneckého sboru a k tomu je
potřeba se oženit. Je i dnes zajímavé, co radí Dekreta J.B. o výběru manželky:
„má být spolupracovnice muže, matka čeledě, vychovatelka dětí, s mužem
jednomyslná, s třemi P – pobožná, počestná a prozíravá a je-li možno
peněžitá…“ Takovou viděl Komenský v Laneckého dceři Janě, jelikož ale byla
v roce 1618 ještě nezletilá a on se oženit musel, pomohl mu její otec
vybrat Mandalenu Vizovskou, dceru Buriana Vizovského ze Zábřehu. Málo se ví, že byla zřejmě o dva až
čtyři roky starší a již vdovou po
třebíčském měšťanu Jiřím Loubském. Manželství netrvalo dlouho, asi proto její
vdovský stav není ve známé svatební smlouvě uložené v našem muzeu uveden.
S Komenským se poznala asi na návštěvě u své matky, která tu žila
s druhým manželem. Svatební smlouva byla uzavřena 19.6.1618, manželé se
stěhují do Fulneku. Po bitvě na Bílé hoře a obsazení Fulneku, kdy se Komenský
musel skrývat se Mandalena pravděpodobně vrátila i se dvěma synky zpět do
Přerova k matce. Tady během morové epidemie v roce 1622 ona i děti
zemřeli.
ΛΣ